بررسی آیفون 10

نوشته شده توسط:امیر میرمعینی | ۰ دیدگاه

بررسی آیفون 10

بررسی آیفون ۱۰، گوشی هوشمندی که به مناسبت سالگرد ده سالگی آیفون عرضه شده و قرار است چشم‌اندازی از آینده‌ی گوشی‌های اپل را ترسیم کند.

آیفون ۱۰ هدیه‌ی ۱۰ سالگی اپل به طرفداران خود است، اما آیا این آیفونِ تازه از راه رسیده شایسته‌ی جانشینی نسل‌های گذشته است؟ بیش از ۱۰ سال از زمانی که استیو جابز فقید، نسخه‌ی ابتدایی آیفون را به جهانیان معرفی کرد، می‌گذرد و از آن روز تاکنون، نسل‌های مختلف آن بخش قابل توجهی از بازار بی‌رحم گوشی‌های هوشمند را در دست داشته‌اند. از روز ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ به عنوان روزی تاریخی در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد می‌شود؛ روزی که استیو جابز با ساخته‌ی جدید شرکت متبوع خود، دنیای گوشی‌های هوشمند را به تکاپو انداخت. چه عاشق محصولات اپل باشیم چه با قلبی سرشار از تنفر از آن دوری کنیم، انکار انقلابی بودن آیفون اولیه کار دشواری است. جابز در زمان حیات خود عشق و توجه به ساخت یک محصول عالی را عامل ماندگاری آن در گذر زمان می‌دانست، چیزی که با گذشت بیش از یک دهه در مورد آیفون نیز صدق می‌کند. آیفون حتی در زمان تکرار طراحی و فقدان نوآوری در آن، محصولی قابل احترام در بین عموم مردم و کارشناسان بوده است.

شاید نسل‌های اخیر آیفون‌ از ایده‌آل جابز فاصله گرفته باشد؛ اما جابز هرگز شانس دیدن بازار این روزهای گوشی‌های هوشمند و تغییر نظرات خود را نداشت. دنیای گوشی‌های هوشمند سکون را بر نمی‌تابد از طرفی مسئولان اپل نیز به خوبی نتایج تلخ شکست بزرگانی چون نوکیا را با چشمان خود نظاره کرده‌اند و دیگر اشتباه پایبندی به اصول در این بازار بی‌رحم را تکرار نخواهند کرد. اپل ساختار طراحی محصولات خود را هر چند سال یکبار بازبینی می‌کند، در یک نگاه کلی آیفون X را باید سرآغاز چهارمین نسل از طراحی‌ محصولات آیفون بدانیم.

طراحی

هنگامی که برای نخستین بار جعبه‌ی آیفون ۱۰ را می‌گشایید، آنچه مقابل چشمانتان خواهید دید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ محصولی با نمایشگر تمام‌صفحه و گوشه‌های گرد که قرار است نقطه‌ی شروعی برای ماجراجویی اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند طی دهه‌ی آتی باشد. آنچه بیش از هرچیزی در مورد iPhone X به چشم می‌آید، نمایشگر کشیده و تمام‌صفحه‌ای است که به استثناء زبانه‌ای باریک در قسمت بالا، تقریبا تمام نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. دیگر خبری از حاشیه‌های قطور اطراف نمایشگر و کلید هوم نیست. این‌ها همه، المان‌هایی بودند که از زمان رونمایی استیو جابز فقید از نسخه‌ی ابتدایی آیفون، همواره‌ جزوی جدایی‌ناپذیر از این گوشی هوشمند بودند.

نمایشگر

نمایشگر اصلی‌ترین المان طراحی آیفون ۱۰ و وجه تمایز آن با ساخته‌های پیشین اپل شده است. در آیفون ۱۰ دیگر خبری از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پایین نسل‌های گذشته نیست و با یک آیفون کاملا متمایز از نظر ابعاد و پنل نمایشگر روبه‌رو هستیم. نمایشگرهای ال‌سی‌دی آیفون‌های پیشین بدون شک یکی از بهترین‌ها در نوع خود هستند؛ با این حال دنیا به سمت استفاده از نمایشگرهای اولد پیش می‌رود؛ این نمایشگرها در کنار روشنایی بیشتر، بهترین عمکرد را در نمایش رنگ مشکی و مصرف انرژی دارند. با ورود جدی ال‌جی به دنیای اولد‌های موبایل شاهد همه‌گیرتر شدن استفاده از پنل‌های اولد در گوشی‌ها خواهیم بود؛ البته اپل ترجیح داده است تا از پنل‌های شرکت باسابقه‌تر در این زمینه یعنی سامسونگ استفاده کند. خوشبختانه نتیجه‌ی همکاری سامسونگ و اپل نمایشگری کم‌رقیب در دنیای گوشی‌های موبایل است.

اسپیکر

اپل استفاده از اسپیکرهای استریو در گوشی‌های هوشمند خود را برای نخستین‌ بار با آیفون ۷ / ۷ پلاس و با هدف بالا بردن «گستره‌ی دینامیکی صدا» آغاز کرد؛ این روند در آیفون ۸ / ۸ پلاس و در نهایت در آیفون ۱۰ نیز ادامه یافته است. اسپیکرهای استریوی آیفون در لبه‌ی پایین فریم گوشی و حاشیه‌ی بالای نمایشگر (یکپارچه‌شده با اسپیکر مکالمه) قرار دارند و اکنون بنا به ادعای اپل، صدای باس عمیق‌تر و غنی‌تری ارائه می‌دهند و حجم صدای خروجی آن‌ها نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

فیس آیدی

اپل با آیفون ۵ اس حسگر اثر انگشت را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد و این فناوری از سال ۲۰۱۳ با تمام نسخه‌های آیفون، همراه بوده است. با معرفی نسخه‌ی ابتدایی آیفون در سال ۲۰۰۷، موجی بزرگ در بازار گوشی‌های هوشمند به راه افتاد و هر سال شاهد اضافه‌شدن فناوری‌های جدیدی به آیفون بودیم تا اینکه روزشمار تاریخ خبر از فرارسیدن سال ۲۰۱۷ داد. تکرار طراحی آیفون ۶ برای سه سال متوالی هرچند فروش خوبی را برای اپل به ارمغان آورد؛ اما انتقادها از نبود خلاقیت را به بالاترین حد خود رساند. تلاش برای معرفی فناوری‌های جدید نشان از تلاش اپل برای عرضه‌ی آیفونی متفاوت داشت. در ماه‌های اولیه بسیاری از شایعات حکایت از تلاش‌های اپل برای استفاده از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر داشت؛ اما محدودیت‌های فنی، اپل را بر آن داشت تا فناوری جدیدی را مورد توجه قرار دهد. فیس‌آی‌دی نام فناوری جدید هویت‌سنجی آیفون است که با حذف حسگر اثر انگشت، باید علاوه‌بر به دوش کشیدن بار نوآوری، وظیفه‌ی تامین امنیت را نیز به عهده بگیرد.

 

منبع: https://www.zoomit.ir

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه